مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 29 بهمن 1399 ساعت 05:202021-02-17سياسي

قیام تبریز و پس لرزه هایی که رژیم پهلوی را ساقط کرد


29 بهمن با نام قیام تبریز پیوند خورده تا خاطره قیام خونینی را که 43 سال پیش، کمر طاغوت را شکست، در تاریخ زنده نگهدارد و یادآوری کند که تبریز تا پای جان، - ایسنا/آذربایجان شرقی 29 بهمن با نام "قیام تبریز" پیوند خورده تا خاطره قیام خونینی را که 43 سال پیش، کمر طاغوت را شکست، در تاریخ زنده نگهدارد و یادآوری کند که تبریز تا پای جان، پای اعتقادات و آرمان های دینی و انقلابی ایستاده است.

مردم متدین تبریز در قیام 29 بهمن تبریز بر کاخ سلطنت طاغوت لرزه افکنده و برای اولین بار شعار مرگ بر شاه را سر دادند تا نهایت انزجار خود از استبداد حاکم بر کشور، دین زدایی رژیم پهلوی و دخالت بیگانگان و مستکبران در امور کشور را اعلام کنند.

بر این اساس، 29 بهمن سال 56 بود که مردم تبریز با دعوت علما و برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 19 دی قم، گردهم آمده و به سمت مسجد قزللی به راه افتادند، اما، سرگرد حق شناس، رییس کلانتری شش تبریز، با نیروهایش مقابل مردم ایستاد و با دهن کجی به مسجد و مردم، غیرت دینی تجلاها را به خروش آورد و کار را به جایی کشاند که بر قلب تجلای جوان تیری نشانه رفته و او را غرق خون کرد.

اینجا بود که محمدتجلا بر زمین افتاد و مردم به خروش آمده و قیام کردند؛ در جریان این قیام، 14 نفر شهید شدند و قیام مردم تبریز منجر به برگزاری نهضت اربعین ها در س


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قیام تبریز و پس لرزه هایی که رژیم پهلوی را ساقط کرد

قیام تبریز و پس لرزه هایی که رژیم پهلوی را ساقط کرد