مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 28 بهمن 1399 ساعت 09:502021-02-16سياسي

روستاهای نوسنگی متعلق به دوره مانایی در «لیلان» شهرستان ملکان


در کاوش های تپه الله قلی لیلان وجود آثار دوران تاریخی در بخشی از سطوح و لایه های فوقانی محوطه است که احتمالاً متعلق به دوره مانایی بوده است که شواهد آن در یکی از ترانشه ها و سطح محوطه مشخص شده است.

- خبرگزاری فارس- اکبر عابدی ( سرپرست پروژه و عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز) تپه الله قلی لیلان در بخش لیلان شهرستان ملکان در جنوب شرق دریاچه ارومیه و جنوب غربی ترین نقطه استان آذربایجان شرقی واقع شده است، این محوطه در تاریخ 25 اسفند 1379 با شماره 3088 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

با توجه به اینکه دشت لیلان یکی از مهم ترین دشت های پیش از تاریخ این منطقه به شمار می آید و به همین دلیل نخستین فصل مطالعات باستان شناسی و همچنین تعیین عرصه و پیشنهاد حریم برای حفاظت از محوطه ها در تپه نوسنگی الله قلی لیلان آغاز شد تا بتوان ضمن حفاظت از این دو محوطه ارزشمند به بازنگری و گاهنگاری دقیق، مواد فرهنگی نوسنگی این منطقه و همچنین به جایگاه این دو محوطه بسیار مهم دست یافت.

در راستای مطالعات پیش از تاریخی شمال غرب ایران و همچنین برای حفاظت و صیانت از محوطه های باستانی کشور، نخستین فصل پروژه باستان شناسی لیلان تحت عنوان گمانه زنی به منظور لایه نگاری و تعیین عرصه و پیشنهاد حریم الله قلی تپه سی لیلان با مجو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روستاهای نوسنگی متعلق به دوره مانایی در «لیلان» شهرستان ملکان

روستاهای نوسنگی متعلق به دوره مانایی در «لیلان» شهرستان ملکان