مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 19 بهمن 1399 ساعت 20:402021-02-07سياسي

رشد 28 پله ای ایران در شاخص توسعه انسانی در انقلاب اسلامی


بر اساس معیار توسعه انسانی سازمان ملل، کشور ایران از یک کشور با سطح توسعه پایین با عدد 51.

2 درصد در زمان پهلوی، به یک کشور با سطح توسعه بالا با عدد 79.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس، صادق خلیلیان استاد دانشگاه تربیت مدرس و وزیر اسبق جهاد کشاورزی، یادداشتی نوشته و برای انتشار در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد.

در چهل و دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی؛ بررسی دلایل تاریخی شکل ­گیری انقلاب اسلامی، پیشرفتهای ایران بعد از انقلاب و چالشهای پیش رو از اهمیت زیادی برخوردار است.

بررسی سیر تاریخ سیاسی و اقتصادی کشور ایران از حدود 200 سال قبل، نشان می­ دهد، پس از عهدنامه های گلستان و ترکمنچای و نفوذ تفکرات غرب گرایانه؛ اقتدار نظام حکمرانی ایران به­ تدریج، رو به افول گذاشت و زمینه دخالت کشورهای خارجی بر ایران فراهم شد.

با تضعیف و اضمحلال تدریجی سلسله قاجار؛ استعمار انگلستان که بر مقدرات کشور ایران مسلط شده بود؛ سلسله پهلوی را روی کار آورد و دیکتاتوری رضا شاه به کشور ایران تحمیل شد.

با وجود ضعف پادشاهان مستبد قاجار و دخالت خارجی در برخی امور ایران (مانند عزل امیرکبیر و انتصاب میرزا آقا خان نوری)، تشکیل و استقرار سلسله­ های پادشاهی­ تا آن زمان، منبعث از اراده ملی و مناسبات قدرت داخلی در ایران بود، اما در دوره پهلوی، پادشاه کشور ایران توسط است


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رشد 28 پله ای ایران در شاخص توسعه انسانی در انقلاب اسلامی

رشد 28 پله ای ایران در شاخص توسعه انسانی در انقلاب اسلامی