آذرنگ، ملودرام و فانتزی / ادای دین آذرنگ به تئاتر در مدیوم سینما و آبادان جنگ زدهسیدمجتبی هاشمی؛ روزی روزگاری در آبادان اولین اثر سینمایی حمیدرضا آذرنگ با محوریت خانواده ای آبادانی در آخرین روز سال 81 است. - روزی روزگاری در آبادان ماهیتا فیلمی جنوبی نیست و از اشکال جدی در ایجاد و پرداخت درام رنج می برد. اگرچه از نظر دیالوگ، فیلم استحکام خوبی نشان می شود، اما کنش در اثر اهم نیست. شخصیت های اصلی اولین قربانی های فیلمنامه هستند و به واسطه تعدد پیام های اخلاقی و مواجهه مخاطب با رئالیسم جادویی نمی توانند رشد پیدا کنند و در سطح باقی می مانند. بازی گرفتن و کنش اعضای خانواده عموماً واقعیت پذیر نیست و تجاری بودن اثر در انتخاب بازیگران محوری، موجب می شود آن ادای دینی که آذرنگ می خواهد ناقص از آب دربیاید. نما ها تمایز آنچنانی با سینمای آپارتمانی ندارد و همچنین فیلم برداری بجز در چند نما از گفتگو محورانه بودن رنج می برد. این امر موجب می شود که روزی روزگاری بیشتر از آنکه شباهتی به یک اثر سینمایی داشته باشد؛ رنگ و بوی تئاتر را به خود ببیند. می توان گفت این اثر حتی نتوانست از آبادان و خصایص آن به عنوان موتیف بهره جسته و تم قصه را تحت تاثیر خود قرار دهد و نهایتاً داستانی با ظاهری شبیه به آبادان و دیالوگ، کنش و روابط عللی تکه پاره تقدیم می شود. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |