مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 12 بهمن 1399 ساعت 08:252021-01-31پزشكي

از «آندومتریوز» چه می دانید؟


اندومتریوز نام بیماری است که در سال های اخیر بیشتر به گوش می خورد؛ یک بیماری التهابی مزمن که می تواند عوارضی برای دختران و زنان به دنبال داشته باشد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، دکتر خدیجه شادجو_جراح و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته درباره ماهیت بیماری آندومتریوز، گفت: رحم خانم ها یک کیسه عضلانی است که داخل آن با یک لایه سلولی به نام آندومتر پوشیده شده است.

این لایه در پاسخ به هورمون های ترشح شده از تخمدان ها فعال و ضخیم می شود و در انتهای سیکل قاعدگی که ترشح هورمون ها کاهش می یابد، این لایه فرو می ریزد و به صورت خون قاعدگی خارج می شود.

از نظر فیزیولوژی، این لایه سلولی فقط باید در داخل رحم وجود داشته باشد، اما اگر به هر دلیل این بافت در مناطق دیگر، مانند تخمدان ها یا کف لگن رشد کند، ما با بیماری آندومتریوز مواجه هستیم.

این بافت هایی که به طور نابه جا در نقاط دیگر غیر از جدار داخلی رحم رشد کرده اند، همانند آندومتر هر ماه به هورمون های جنسی پاسخ می دهند و هنگام عادت ماهانه خونریزی می کنند.

از آنجا که بدن برخی خانم ها، به دلایل ژنتیکی، ایمونولوژیک یا محیطی، قادر به جذب این خونریزی ها نیست، این وضعیت موجب بروز بیماری التهابی و مزمن آندومتریوز می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از «آندومتریوز» چه می دانید؟

از «آندومتریوز» چه می دانید؟