مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 10 بهمن 1399 ساعت 06:252021-01-29سياسي

آتش مهر ایران در کرانه های زاینده رود


سال گذشته جشن سده از جشن های کهن ایران به ثبت ملی رسید، این اولین قدم برای حفظ و احیای یکی از میراث ناملموس ایران است که می تواند ظرفیت درخوری برای گردشگری استانها از جمله اصفهان باشد، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از ایرنا، جشن سده ریشه در اسطوره های ایران دارد؛ جشنی که شعله های آتش آن، شعله های تابان مهر ایران است و هیچگاه خاموش نشده است.

اصفهان و زاینده رود شاهد تمام عیار نمیرایی این مهر است؛ آنجا که مرداویج، سردار ایرانی آتش جشن سده را با شکوه تمام برای زنده کردن مواریث فرهنگ ایران در کرانه زاینده رود برپا کرد.

روایت های متعدی برای خاستگاه جشن سده وجود دارد، از پدید آمدن آتش و نسبت دادن آن به هوشنگ پیشدادی در شاهنامه و یا به قول ابوریحان بیرونی که می گوید جشن سده را به کیومرث، انسان یا پادشاه نخستین در فرهنگ ایران نسبت داده اند تا اینکه عده ای گفته اند این تسمیه به مناسبت صد روز مانده به آغاز رویش ساقه های غلات بوده است و یا مهرداد بهار، اسطوره شناس که ظهور و جلوه خورشید در پایان چهل روز زمستان بزرگ را جشن ظاهر شدن خورشید دانسته و جنبه تقویمی به آن داده است.

به هر روی جشن سده، جشنی ملی و نه دینی است که در شامگاه دهم بهمن ماه برگزار می شود، گرچه نگاهبانان این جشن کهن هموطنان زرتشتی بوده اند اما همواره همه اقوام و مردم ایران ب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آتش مهر ایران در کرانه های زاینده رود

آتش مهر ایران در کرانه های زاینده رود