مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 9 بهمن 1399 ساعت 03:352021-01-28سياسي

کم گویی و گزیده گویی مصداق حکمت عملی است


استاد درس خارج حوزه علمیه قم کم گویی و گزیده گویی را بیانگر حکمت دانست و گفت: کنترل زبان عاملی برای دور شدن از آتش دوزخ است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، آیت الله احمد عابدی در جلسه هفتگی درس اخلاق با بیان اینکه از برخی احادیث اخلاقی با عنوان حکمت عملی یاد می شود، اظهار داشت: حکمت عملیه تعریف خاصی دارد و مقصود دقیق آن اخلاق نیست؛ برای مثال کسی که تجربیات عمر خود را برای دیگری بیان می کند در روایات از آن به عنوان حکمت علمی یاد می شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: پیامبراکرم (ص) اهتمام خاصی به حکمت های عملی داشتند به گونه که وقتی کسی از یمن می آمد ایشان حال قیس بن سعد را می پرسیدند و می فرمودند قیس صحبت جدیدی نقل نکرده است؟ قیس حکمت های عملی چون پند، اندرز و تجربیات عمر را بیان می کرد.

وی گفت: یکی از حکمت های عملی این کلام است که می گوید آیا چیزی جز حرف ها انسان را در آتش می اندازد؟ احتمال دارد مقصود از این کلام آن باشد که انسان به واسطه حرف های خودش با صورت وارد آتش جهنم می شود یا ممکن است منظور این سخن آتش جهنم نباشد و مراد دنیا باشد.

آیت الله عابدی با استناد به فرازی از کلام امیرمومنان علی (ع) در کتاب شریف نهج البلاغه، اظهار داشت: حضرت می فرمایند: هر کس نمی دانم را نمی گوید مرگ بر او باد؛ گاهی مراد از مرگ اینگونه معنا می شود ک


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کم گویی و گزیده گویی مصداق حکمت عملی است

کم گویی و گزیده گویی مصداق حکمت عملی است