مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 30 دی 1399 ساعت 13:052021-01-19سياسي

مجلس غربالگری بیماری های ژنتیکی را قاعده مند کند


بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نامه ای از نمایندگان مجلس خواست تا به دور از سیاست زدگی و جوسازی های رسانه ای نسبت به قاعده مند کردن غربالگری بیماری های ژنتیکی اقدام کنند.

- متن این نامه به شرح زیر است:  بسمه تعالی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی سلام علیکم؛ با توجه به حواشی اخیر جامعه که همراه با غرض ورزی جریانات سیاسی بوده است و با عنایت بر شیوه نامه انجام غربالگری بیماری های ژنتیکی، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر خود وظیفه می داند تا نکاتی چند در این خصوص مطرح کند.

در حال حاضر در کشور آزمایش غربالگری در دو مرحله و با هدف ارتقای سلامت عمومی و شناسایی سه بیماری تریزومی 13، 18 و 21 (سندرم داون) انجام می گیرد، افرادی که در مراحل اولیه مطابق داده های پزشکی ریسک بالا یا متوسط داشته باشند جهت اقدامات تهاجمی (آمینوسنتز یا در برخی موارد نمونه گیری پرز های جفت) ارجاع داده می شوند.

با این وجود این سازوکار به ظاهر علمی مشکلات فراوان عقلانی، اقتصادی و علمی دارد که از آن میان به طور مختصر می توان به موارد ذیل اشاره کرد: 1- اجباری بودن طرح: اگرچه سازوکار غربالگری حساب شده و منطقی به نظر می آید، اما بررسی تجربه سایر کشور ها و گایدلاین های پزشکی نشان می دهد که سازوکار آن غیرعلمی و سبب تحمیل استرس بر زنان باردار می شو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مجلس غربالگری بیماری های ژنتیکی را قاعده مند کند

مجلس غربالگری بیماری های ژنتیکی را قاعده مند کند