مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 24 دی 1399 ساعت 05:352021-01-13سياسي

وقف کارآمدی بسیاری در شناخت ضرورت ها و نیازهای جامعه داشته است


نزهت احمدی، استاد دانشگاه اصفهان گفت:بی شک چگونگی نیازسنجی وقف و راهکارهای آن در جامعه، از موارد مهمی است که می تواند تداوم وقف و روزآمد شدن آن را به همراه داشته باشد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، نزهت احمدی استاد دانشگاه اصفهان اولین ارائه دهنده مقاله در همایش وقف و تمدن نوین اسلامی با عنوان آسیب شناسی وقف در تاریخ معاصر ایران بود.

وی با اعلام اینکه پیشینه تاریخی وقف را می توان تا دوران بسیار کهن رساند، گفت: در زمانی که انسان آغاز به نیایش و پرستش کرد با تخصیص شییی کوچک به عنوان هدیه و یا نذر به معبود خویش قدمی در راه شکل گیری وقف برداشت.

بعدها با شکل گیری ادیان بزرگ، وقف صورتی جدی تر و کاربردی تر پیدا کرد.

به طوری که به نهادی مستقل تبدیل شد و ساختار و سازمانی متشکل یافت و حکومت ها نیز کم و بیش سعی در نظارت و کنترل آن نمودند، چرا که به درستی دریافتند این نهاد قدرتمند که ریشه در باورها و اعتقادات مردم داشت به خوبی می تواند تأثیرات عمیق و پایداری بر جامعه بگذارد.

پژوهشگر حوزه وقف، آسیب شناسی وقف در دوران معاصر را برای جهت دهی آن لازم دانست و ادامه داد: جدای از تفاوت در باورهای دینی و مذهبی - از چند خدایی تا وحدانیت- در هر یک بنا بر شرایط آن آیین، نذر و وقف تحقق یافته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

وقف کارآمدی بسیاری در شناخت ضرورت ها و نیازهای جامعه داشته است

وقف کارآمدی بسیاری در شناخت ضرورت ها و نیازهای جامعه داشته است