مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 18 دی 1399 ساعت 07:102021-01-07اقتصادي

سفالگران میبدی از مشکلات خود می گویند


سفالگران میبدی از نداشتن مجوز لازم برای برداشت خاک مورد نیاز خود گله مند هستند و ما را به یاد این بیت معروف حافظ می اندازند که آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند- آیا بوَد که گوشه چشمی به ما کنند .

- صنعت سفال میبد یزد با قدمتی بیش از یک هزار سال و افتخار کسب مدال طلا از نمایشگاه بین المللی مونیخ، در حال حاضر به دلیل وجود مشکلات اقتصادی، مقرون به صرفه نبودن و نداشتن خاک مرغوب، رو به فراموشی است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازجماران به نقل از ایرنا، سفال به عنوان یکی از هنرهای ایرانی، حاصل هنر دستان هنرمند و ماهری است که به گل به دست آمده از آب و خاک رس، شکل می دهند و ظروف و دیگر کاربری های سفالین می سازند.

سفالگری در شهرهای مختلف ایران به خصوص همدان رواج دارد ، میبد نیز یکی از مراکز معروف سفالگری در ایران از زمان گذشته تاکنون است ، کاسه های کباره ای آن زبانزد است و طرح های نقش بسته بر ظروف سفالی این خطه نظیر گنجشک و ماهی نیز الهام گرفته از طبیعت کویر است.

نقش خورشید خانم که توسط هنرمند میبدی مرتضی آقایی برای اولین بار در سال 1350 طراحی شد ، نمودی زیبا از تابش خورشید سوزان در دل کویر است.

سفال و زیلو هر کدام جزیی از هویت میبد و وسیله امرار معاش مردمی هستند که با روی آوردن به این هنر، سالها در کارگاه های نمور و تاریک زحمت کشیده و با گذران زندگی همراه با قنا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سفالگران میبدی از مشکلات خود می گویند

سفالگران میبدی از مشکلات خود می گویند