مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 13 دی 1399 ساعت 06:102021-01-02فرهنگي

بازنشر اولین اثر تالیفی آموزش نوازندگی ساز ایرانی پس از 84 سال


اولین کتاب آموزش نوازندگی یک ساز ایرانی که سال 1315 توسط علینقی وزیری از پیشگامان آهنگسازی موسیقی ایران تالیف شده بود، بار دیگر در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، کتاب دستور جدید تار مرحوم علینقی وزیری از نوازندگان و آهنگسازان پیشگام موسیقی ایرانی که به گمان و ادعای تعدادی از کارشناسان حوزه موسیقی اولین اثر تالیفی برای آموزش یک ساز ایرانی است توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.

در توضیحات این کتاب آمده است: کتاب حاضر نخستین اثر چاپ شده در داخل کشور است که به آموزش نوازندگی یک ساز ایرانی (تار) اختصاص دارد.

پیش از این تاریخ در دوره قاجار نمونه آثاری تنها در حوزه تئوری موسیقی در ایران ترجمه و چاپ شده بود.

علینقی وزیری نیز که پیش از سفر به اروپا بخش زیادی از کتاب دستور تار را تدوین کرده بود آن را در سال 1300 شمسی در برلین چاپ کرد.

وی چند سال پس از بازگشت به ایران کتاب های سرودهای مدارس ، دستور ویولن و نظریِ موسیقی را حد فاصل سال های 1312 و 1313 در تهران به چاپ رساند اما دستور جدید تار که بخش دوم و تکمله ای بر دستور تار ِ چاپ برلین است را می توان نخستین اثری دانست که برای آموزش یک ساز ایرانی در داخل کشور تدوین و نت نویسی شده و در سال 1315 شمسی به چاپ رسیده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بازنشر اولین اثر تالیفی آموزش نوازندگی ساز ایرانی پس از 84 سال

بازنشر اولین اثر تالیفی آموزش نوازندگی ساز ایرانی پس از 84 سال