مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 6 دی 1399 ساعت 07:402020-12-26سياسي

وضعیت تأسف بار «قلعه کُمیز» به عنوان نماد تمدن در رودان


قلعه تاریخی کمیز در 12 کیلومتری شهر رودان در این روزها وضعیت تاسف باری دارد که لزوم رسیدگی مسؤولان را می طلبد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از رودان، دانیال سالارنسب فعال فرهنگی و اجتماعی در یادداشتی به پیشنه، تاریخ، عظمت و لزوم توجه متولیان امر به قلعه کمیز که این روزها وضعیت نابسامانی دارد، پرداخته است.

تاریخ دقیق ساخت این بنا به روشنی مشخص نیست ولی آنچه بر اساس متون تاریخ شهادت می دهند این قلعه از زمان ایلخانیان وجود داشته است هر چند مردمان این دیار به تاریخی بیش از این باور دارند و بر این عقیده اند بانویی به نام کُمَیِز که به دلیل لیاقت، گوی سبقت را از برادران خود ربوده بود این بنا را ساخته و سال ها در آن حکمرانی کرده است، اما اگر بخواهیم بر اساس متون ثبت شده صحبت کنیم این قلعه بیش 600 سال است که ساخته شده است و در 10 دیماه سال 1381 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این قلعه که در فاصله 12 کیلومتری دهبارز مرکز شهرستان رودان قرار دارد بر فراز صخره سنگی خودنمایی می کند، این قلعه که بیش از 1000 متر زیربنا دارد و با چهار برج محافظت می شود به انضمام حصار اطرافش مساحتی حدود 18 هکتاری دارد.

کارکردهای قلعه این قلعه که مرکز حکم رانی شهرستان رودان در صده های گذشته بوده است به جز مقر حکومت، کارکرد دفاع از مردم را نیز داشته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

وضعیت تأسف بار «قلعه کُمیز» به عنوان نماد تمدن در رودان

وضعیت تأسف بار «قلعه کُمیز» به عنوان نماد تمدن در رودان