مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 2 دی 1399 ساعت 09:452020-12-22سياسي

روز بندرعباس؛ بازشناسی هویت دیروز و معرفی چشم انداز


با فتح بندر گمرون، قلعه جدیدی با کمی فاصله از دریا به نام «قلعه ی عباسی» ساخته شد و در دل آن بندرگاه کوچک، بنیان شهر تازه ای نهاده شد.

«بندرِ مبارکه عباسیِ» آن روز و بندرعباسِ امروز.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از بندرعباس، نیما صفا از حقوق دانان هرمزگانی در پیشنهادی که پیش از این نیز از طریق استاندار هرمزگان پیگیر آن بوده، خواستار نام گذاری روزی به نام روز بندرعباس شده است که می تواند بستری برای شناساندن هرمزگان به عرصه های مختلف و مبنایی تاریخی برای پرداختن هرچه بیشتر به ریشه های فرهنگی این شهر و حوزه های پیرامونی آن است.

در همین زمینه دوست داران فرهنگ و تاریخ بندرعباس می گویند: 407سال پیش در یکشنبه سی ام آذرماه 993 خورشیدی، برابر با 21دسامبر 1614 میلادی، سپاهیان ایرانی به فرماندهی داودخان، برادر امام قلی خان، پس از حدود سه ماه محاصره ی قلعه پرتغالی ها در بندر گمرون ، توانستند با فتح قلعه کنترل این بندر را هم به دست بگیرند.

  این رخداد موجب شد تا زمینه فتوحات بعدی همچون فتح بحرین، قشم و لارک نیز فراهم شود و سرانجام 8 سال بعد جزیره هرمز هم از دست پرتغالی ها خارج شد و آن ها از خلیج فارس رانده شدند.

با فتح بندر گمرون، قلعه جدیدی با کمی فاصله از دریا به نام قلعه ی عباسی ساخته شد و در دل آن بندرگاه کوچک، بنیان شهر تازه ای نهاده شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روز بندرعباس؛ بازشناسی هویت دیروز و معرفی چشم انداز

روز بندرعباس؛ بازشناسی هویت دیروز و معرفی چشم انداز