مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 2 دی 1399 ساعت 08:052020-12-22سياسي

استرداد 49 قطعه آجر لعاب دار 2800ساله از سوییس به ایران


موفقیت پرونده استرداد مجموعه با ارزش 49 قطعه آجر لعاب دارمنسوب به قلایچی بوکان از کشور سوییس، حاصل یک دهه تلاش حقوقی و فرآیند قضایی بوده و نماد مشارکت فرهنگی کشورهای جهان است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس، محمدحسن طالبیان با بیان اینکه 49 قطعه آجر لعاب دار بوکان شب یکشنبه 30 آذر ماه 99 وارد موزه ملی ایران شد، گفت: خوشبختانه این پرونده با مشارکت و همکاری نزدیک نهادهای حقوقی و فرهنگی کشورهای ایران و سوییس به ثمر رسید، پس از صدور حکم رفع توقیف در سال 2016 و تحویل آن به سفارت جمهوری اسلامی ایران در برن،  سرانجام در آذرماه سال جاری به تهران رسید و در موزه ملی ایران جای گرفت.

وی درخصوص قاچاق این آثار از کشور اظهار کرد: در سال های اول انقلاب اسلامی در اثر حفاری های غیرمجاز گسترده در تپه قلایچی شهرستان بوکان آجرهای لعاب دار کم نظیری کشف شد که متأسفانه برخی از آن ها از بازارهای عتیقه خارج از کشور سر در آوردند.

در آن سال ها از سوی اداره کل باستان شناسی هیئتی به بوکان اعزام و با انجام یک فصل کاوش نجات بخشی، تعداد زیادی آجر لعاب دار و کتیبه ای به خط آرامی کشف می شود، با ادامه  کاوش ها در تپه قلایچی از سال 1378 تا 1385 در مجموع تعداد 450 تکه آجر، حاصل از حفاری های علمی و توقیف شده از قاچاقچیان به موزه ملی ایران انتقال داده می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

استرداد 49 قطعه آجر لعاب دار 2800ساله از سوییس به ایران

استرداد 49 قطعه آجر لعاب دار 2800ساله از سوییس به ایران