مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 25 آذر 1399 ساعت 12:102020-12-15اقتصادي

خاک هایی برای تنورمالی تا اسپری کردن خاک بر روی گوسفندان در شهر تاریخی نراق


در شهر تاریخی نراق انواع مختلفی از خاک ها وجود دارد که هر کدام از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار می باشند و نقش آنها در ساختمان های قدیمی و بافت تاریخی نراق به خوبی مشهود است.

-   به طوری که نام دو معدن آن  بعد از گذشت سال های متمادی هنوز زبانزد مردم نراق است که یکی به نام چاله سرخ و دیگری به نام چاله خاکه بام که این دو معدن دارای دو نوع خاک با کاربرد متفاوت است.

البته خاک های دیگری هم وجود دارد که نام معدن مشخصی ندارند ولی خاک آنها ارزشمند است و در صنایع دستی و کارهای ساختمانی در قدیم استفاده می شد.

 خاک چاله سرخ   معدن این خاک پایین تر از حوزه علمیه الغدیر قرار دارد وهمان طور که از نامش پیداست خاک آن متمایل به رنگ سرخ(قرمز) و از نوع خاک رُس است.

در قدیم از این خاک برای مصارف ساختمانی، خشت مالی و ساخت اتاق هایی از خشت و گل استفاده می کردند.

گِلِ گُندُه پشت بام ها از این خاک ساخته می شد، برای درست کردن گل گنده، گل را آنقدر با پا می مالیدند تا کاملا سِفت شود به طوری که به دست نچسبد و به راحتی قابل حمل و جابجا  کردن باشد.

در قدیم اتاق هایی که با خشت و گل می ساختند، زمانی که به اصطلاح پای تیر می رسید سقف آنها را با تیر چوبی می پوشاندند، بدین صورت که چند تیر چوبی روی دیوارهای آن  می انداختند و سپس روی تیرها را با تکه چوب هایی به نام پَرتُو می


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خاک هایی برای تنورمالی تا اسپری کردن خاک بر روی گوسفندان در شهر تاریخی نراق

خاک هایی برای تنورمالی تا اسپری کردن خاک بر روی گوسفندان در شهر تاریخی نراق