مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 24 آذر 1399 ساعت 08:102020-12-14فرهنگي

مته گنج یابان و سودای گنج یابی بر جان رنگین نگاره های خراسان شمالی


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: در باستانشناسی به تمام علائم و نقوشی که انسان به شیوه های مختلف بر صخره کوه ها و یا روی تخته سنگ های منفرد نقش می کند «هنر صخره ای »گفته می شود.

- ایسنا/خراسان شمالی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: در باستانشناسی به تمام علائم و نقوشی که انسان به شیوه های مختلف بر صخره کوه ها و یا روی تخته سنگ های منفرد نقش می کند هنر صخره ای گفته می شود.

مستوفیان در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: به طور کلی هنر صخرهای را به دو دسته تقسیم بندی می کنند که عبارتند از سنگ نگاره ها یا پتروگلیف ها و رنگین نگاره ها یا پیکتوگرام ها.

سنگ نگاره ها یا رنگین نگاره ها گاه بر دیواره غارها، اشکفت کوهستان هاو پناهگاه های صخرهای نقش شده و گاه بر صخره های جدا افتاده در فضای باز دامنه ها.

نقوش صخرهای گاهی شامل یک مجموعه نقش مرتبط بهم است که یک صحنه یا روایت را نشان می دهد و گاهی از یک تک نقش یا چندین نقش بی ارتباط به یکدیگر تشکیل شده است.

وی افزود: به عقیده بسیاری از پژوهشگران، هنر صخره ای نمونه بارز یک هنرجهانی است که قدمت آن به اعماق پیش از تاریخ می رسد و در دوران بعد نیز تداوم یافته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مته گنج یابان و سودای گنج یابی بر جان رنگین نگاره های خراسان شمالی

مته گنج یابان و سودای گنج یابی بر جان رنگین نگاره های خراسان شمالی