مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 9 آذر 1399 ساعت 10:202020-11-29پزشكي

تشدید مقاومت دارویی به علت استفاده غیر اصولی از آنتی بیوتیک


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: استفاده غیر اصولی از داروهای آنتی بیوتیک سبب تشدید مقاومت دارویی می شود.

- دکتر افشین دلشاد اظهار کرد: آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود، اما برای عفونت های ویروسی مثل سرماخوردگی، گلو درد، و آنفلوآنزا مناسب نیستند لذا استفاده هوشمندانه از آنتی بیوتیک، کلید کنترل گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، وی بیان کرد: مقاومت به آنتی بیوتیک یعنی میکروب های بیماری زا که برای مبارزه با آنان آنتی بیوتیک استفاده می شوند، نسبت به این داروها مقاومت پیدا کنند و نسل های جدید میکروبی به وجود بیایند که نتوان با آن ها مبارزه کرد.

دلشاد ادامه داد: مقاومت میکروبی در انواع گوناگون عوامل بیماری زا شامل باکتری ها، انگل ها، ویروس ها، قارچ ها و سلول های سرطانی اتفاق می افتد و ممکن است حیات هر فردی، در هر سن و در هر کشور را تهدید کند.

وی مصرف خودسرانه یا بیش از حد آنتی بیوتیک ها را از مهم ترین عوامل این نوع مقاومت دارویی دانست و گفت: در دهه های اخیر مصرف آنتی بیوتیک علاوه بر پزشکی در کشاورزی هم افزایش چشمگیری داشته و آنتی بیوتیک ها در دامداری، پرورش مرغ و طیور، پرورش ماهی و آبزیان، تولید محصولات کشاورزی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تشدید مقاومت دارویی به علت استفاده غیر اصولی از آنتی بیوتیک

تشدید مقاومت دارویی به علت استفاده غیر اصولی از آنتی بیوتیک