مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 1 آذر 1399 ساعت 14:502020-11-21سياسي

نمایشگاهی به یاد ملک باستان شناسی ایران


موزه ملی ایران همزمان با چهلمین روز درگذشت صادق ملک شهمیرزادی و هشتادمین سالروز تولد او، 40 اثر کاوش شده توسط این باستان شناس پیشکسوت را در قالب نمایشگاهی مجازی همراه با برخی از تصاویر قابل دسترس از پژوهش های میدانی باستان شناسی او منتشر کرد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، صادق ملک شهمیرزادی - باستان شناس پیشکسوت - که هم دوره ای هایش او را جانشین شایسته عزت الله نگهبان - پدر باستان شناسی ایران - می نامند، دوشنبه 21 مهر، به علت سکته قلبی در بیمارستان مهراد تهران درگذشت و 22 مهر در قطعه 36، ردیف 59 شماره 501 بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

علاوه بر فعالیت های دانشگاهی و کاوش های مختلفی که ملک شهمیرزادی در محوطه های مختلف تاریخی کشور داشت، نام او به کاوشگر تپه های سیلک گره خورد و شاید به همین دلیل نیز توسط خانواده اش روی سنگ قبرش، نقشی از یکی از سفالینه های سیلک حک شده است.

بز کوهی حک شده روی سنگ قبر شهمیرزادی متعلق به حدود 3900 سال قبل از میلاد است که توسط او به عنوان آرم پروژه طرح بازنگری سیلک انتخاب شده بود و خانواده اش علاوه بر اجرای درخواست او مبنی بر به خاکسپاری اش در آرامگاهی عادی مانند دیگر مردم، طرح این بز کوهی را نیز روی سنگ قبر او حک کرده اند، بنابراین شاید بتوان گفت او نخستین باستان شناسی است که روی سنگ مزارش یکی از سفالینه ها نقش بسته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نمایشگاهی به یاد ملک باستان شناسی ایران

نمایشگاهی به یاد ملک باستان شناسی ایران