مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 21 آبان 1399 ساعت 07:152020-11-11اقتصادي

حق این پنبه نایاب ایران صادرات چمدانی نیست


دُر نایاب سفید رنگی است که در زمین های خراسان جنوبی می روید، ثبت ملی شده، از آن محصولات بسیاری تولید می شود، اما ساز و کار مشخصی برای فروش ندارد.

- در خراسان جنوبی برداشت می شود که حدود یک سالی است ثبت ملی شده؛ این پنبه ارزش اقتصادی بالایی دارد، اما بیش از آنکه در سبد صادراتی قرار گیرد، در انبارها خاک می خورد به امید قیمت بالاتر.

شهرستان خوسف منبع تولید این نوع پنبه است، روش های کاشت، داشت و برداشت پنبه مله همانند پنبه معمولی است، اما به لحاظ کوتاهی الیاف این نوع پنبه، آن را با کمان، حلاجی نمی کنند بلکه با چوبالش بر روی بالشتک حلاجی می شود؛ کشاورزان خوسفی این پنبه را از زمین ها برداشت می کنند، حال که برداشت تمام شد، نوبت به تولید محصولاتی از این پنبه می رسد.

ارزش اقتصادی این پنبه سه برابر پنبه معمولی است.

به علت فعالیت گسترده خوسفی ها و سطح زیر کشت این نوع پنبه در خوسف، این شهر به عنوان شهر پنبه مله و مله بافی ثبت ملی شده است.

از زمانی که این پنبه قیمت پیدا کرده، ورد زبان ها و ملی شده، بسیاری از افراد پنبه تولیدی خود را نمی فروشند، در انبارها نگه می دارند تا به قیمتی که شاید در آینده بالاتر رود بفروشند، به گونه ای که گاهی در بازارها حتی این پنبه را پس از ساعت ها جستجو پیدا نمی کنی و این یعنی عدم معرفی و در جا زدن در حد شهر خود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حق این پنبه نایاب ایران صادرات چمدانی نیست

حق این پنبه نایاب ایران صادرات چمدانی نیست