مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 18 آبان 1399 ساعت 07:452020-11-08اقتصادي

آشنایی با ترازوهای قدیمی و سنتی شهر تاریخی نراق و نحوه کار با آنها


چهار نوع ترازوی قدیمی و سنتی تا حدود 5 الی 6 دهه قبل در نراق مرسوم بود که افرادی مورد اعتماد به عنوان قپان دار مسئولیت قپان داری را بر عهده داشتند.

- خبرگزاری فارس ـ اراک؛  ترازو از دیرباز یکی از ضروری ترین وسایل توزین در امر کالا و معاملات بوده است و در فرهنگ لغتِ فارسی واژه  تراز به معنی هم سطح بودن است و ترازو یعنی وسیله ای که با اصل هم سطحی کار می کند.

ترازو و تاریخچه پیدایش آن به زمان های قدیم بر می گردد، حتی شواهد نشان می دهد که در چندین قرن پیش از ترازوهای دست ساز برای وزن کردن اجسام استفاده می کردند، کار ترازوها از قدیم تا کنون توزین بوده است.

در این گزارش می خواهیم با چهار نوع ترازوهای قدیمی شهر تاریخی نراق آشنا شویم ولی قبل از شروع مقدمه لازم است نگاهی به واحدهای وزنی این ترازوها و وزنه دست ساز آنها داشته باشیم تا مطلب واضح تر برایمان روشن شود: 1-یک منِ(شاه)؛ معادل 6 کیلوگرم که در گویش محلی یک مَن سنگِ شاه می گویند.

2-نیم مَن؛ معادل 3 کیلوگرم 3-یک مَنِ (تبریز)؛ معادل 3 کیلوگرم که این واحد وزنی در نراق کاربرد ندارد.

4-صد دِرَم؛ معادل 1.

5 کیلوگرم 5-پنجاه؛ معادل 750 گرم یا یک چارک 6-بیست و پنج؛ معادل 5 سیر یا 375 گرم 7-دُوآزِه؛ معادل دو سیرو نیم یا 187/5 گرم 8-شش دِرَم؛ معادل 90 گرم 9-یک خَروار نراق؛ معادل 120 کیلو یا 20 مَن سنگ شاه در شهر نراق


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آشنایی با ترازوهای قدیمی و سنتی شهر تاریخی نراق و نحوه کار با آنها

آشنایی با ترازوهای قدیمی و سنتی شهر تاریخی نراق و نحوه کار با آنها