مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 13 آبان 1399 ساعت 10:252020-11-03سياسي

کارت پستالی که می گفتند پیامبر(ص) است + تصاویر


شمایلی از پیامبر که در کاشیکاری های خانه ضیاییان شیراز کار شده، به تمثال مشهور پیامبر در نوجوانی شبیه است؛ اما آیا کپی برداری از آن صحت دارد؟ - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، از اواخر دوره زندیه و آغاز دوره قاجاریه گونه جدیدی از نقاشی مذهبی شکل گرفت که به شمایل نگاری مشهور شد و به عرصه کاشیکاری هم راه یافت.

نقاشی روی کاشی در دوره قاجار شیوه دیگری از دیوارنگاری بود که بهترین نمونه های آن را می توان در ابنیه شیراز مشاهده کرد.

در کاشی نگاره های بناهایی همچون خانه ضیاییان، خانه عطروش و سقاخانه مشیر شیراز، نقاشی عامیانه، گذشته و حال را به هم پیوند زده است و شخصیت های به کار رفته در فضا و لباس قاجاری ظهور یافته اند.

    ورود مضامین نو در کاشیکاری از جمله شمایل نگاری پیامبر(ص) و ائمه اطهار و حتی افراد معاصر، بر غنای تصویری کاشیکاری افزود و میان مردم و اثر هنری پیوند و الفتی برقرار کرد که کمتر تکیه و گذرگاهی، زورخانه وخانه و حمام، بازارچه و سقاخانه فاقد آن بود.

 در این کاشی نگاره ها، شمایل پیامبر(ص) با بیانی عامیانه، ساده و روان با حفظ ویژگی های خیالی نگاری که متأثر از  میرزا عبدالرزاق نقاش مکتب ندیده بود، تصویر می شد و با وجود برخی تأثیرات غرب در هنر قاجار، کمتر نفوذ عوامل فرهنگی غرب در این شمایل نگاری ها مشهود است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کارت پستالی که می گفتند پیامبر(ص) است + تصاویر

کارت پستالی که می گفتند پیامبر(ص) است + تصاویر