مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 6 آبان 1399 ساعت 05:052020-10-27فرهنگي

پادشاهی که 2 دوران طلایی داشت! / خدمتی که «اکبرشاه» به زبان فارسی کرد!


اگر یکی از ثروتمندترین افراد تاریخ باشی و به فرهنگ دوستی و ادب پروری و مردم داری مشهور باشی فقط می توانی «اکبرشاه» باشی! بزرگ ترین پادشاه هندوستان با تأثیر از فرهنگ ایرانی، - همین دیروزگروه تاریخ خبرگزاری فارس- امین رحیمی: ابوالفتح جلال الدین محمد اکبر که به اکبرشاه و اکبر کبیر شهرت دارد سومین پادشاه سلسله گورکانی هند یا همان امپراتوری مغولی هند است.

تاریخ وی را پادشاهی عادل و خیرخواه معرفی می کند که به هنر و ادبیات علاقه فراوان داشت تا جایی که هر هنرمند و صاحب ذوقی از هر درباری در آسیا رانده می شد نزد اکبرشاه می رفت و قدر می دید.

مادرش حمیده بانو بیگم بانویی ایرانی و شیعه بود و حکومت اکبر نیز مأمن مسلمانان و ایرانیان.

در روزهایی که در سراسر اروپا از فرانسه گرفته تا انگلستان و اسپانیا پروتستان های مسیحی و کاتولیک های مسیحی افتاده بودند به جان هم و وقایع فجیع از قتل عام یکدیگر در تاریخ ثبت می کردند اکبرشاه حکومتی اسلامی داشت که پیروان ادیان مختلف در آن آرام و ایمن زندگی می کردند.

اکبرشاه زبان پارسی را زبان رسمی و درباری هند کرد و آن چنان ایرانی نوازی و مسلمان نوازی و هنرمند نوازی به راه انداخت که بسیاری از هنرمندان و شاعران و خطاطان و نقاشان و معماران و دانشمندان ایرانی، خود را به دربارش رساندند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پادشاهی که 2 دوران طلایی داشت! / خدمتی که «اکبرشاه» به زبان فارسی کرد!

پادشاهی که 2 دوران طلایی داشت! / خدمتی که «اکبرشاه» به زبان فارسی کرد!