مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 20 مهر 1399 ساعت 07:502020-10-11اقتصادي

هیرمند و هامون در حال احتضار/ مسئولان چاره اندیشی کنند


احیای تالاب هامون و معیشت مردمان حاشیه آن در حالی یکی از اصلی ترین دغدغه های مسئولان کشور و استان اعلام می شود که طبق اقدامات آن سوی مرز احتمالا خشک شدن هیرمند و هامون نزدیک است.

- خبرگزاری مهر - گروه استان ها، عباس نورزایی: رودخانه هیرمند، یک رودخانه فرامرزی است که یک هزار و 100 کیلومتر طول آن است و از کوه های بابا در افغانستان سرچشمه می گیرد و به دریاچه هامون که دریاچه ای مشترک میان افغانستان و ایران است، می ریزد و به طور متوسط سالیانه آوردی معادل 93 هزار میلیون مترمکعب دارد.

در افغانستان سد کجکی با ظرفیت آبگیری 2800 میلیون مترمکعب بر روی رودخانه هیرمند احداث شده است و بر روی یکی دیگر از شاخه های آن نیز 66 سال قبل سد دهله در محلی به نام ارغند آب با ظرفیت 288 میلیون مترمکعب آبگیری ساخته شده است که هم اینک حجم مفید آن 160 میلیون مترمکعب است.

مجموع کل کشت محصولات آبی در افغانستان طی سالیان اخیر حدود 62 درصد افزایش یافته، به طوری که مقدار آن از رقم 103 هزار هکتار در سال 1990 به حدود 132 هزار هکتار در سال 2001 و سپس در سال 2011 به حدود 167 هزار هکتار رسیده است.

این در حالی است که هم اینک مراحل ساخت سد خاکی دیگری با نام بند کمالخان در فاصله ی 85 کیلومتری مرز ایران رو به اتمام است و به زودی این بند خاکی با ظرفیت ذخیره 52 میلیون مترمکعب نیز بر روی هیرمند س


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هیرمند و هامون در حال احتضار/ مسئولان چاره اندیشی کنند

هیرمند و هامون در حال احتضار/ مسئولان چاره اندیشی کنند