مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 14 مهر 1399 ساعت 11:102020-10-05اقتصادي

نگهداری از 900 هزار سند تاریخی تهران در کتابخانه ملی


مدیرکل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی از نگهداری قدیمی‌ترین نقشه‌های تهران در مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد و گفت: حدود 900 هزار برگ سند با موضوع تاریخ تهران در آرشیو ملی نگهداری می‌شود.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایلنا، حامد ایرانشاهی (مدیرکل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی) در توضیح اسناد موجود در این سازمان گفت: مجموع اسنادی که در آرشیو ملی نگهداری می‌شود گزارش‌هایی مربوط به امور روزانه محلات تهران و مراسلات دولتی است که همه این اسناد پیشینه تاریخی این شهر را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: نقشه‌های اولیه مربوط به تهران، آرایش نظامی قشون بود و پایه‌های علمی نداشت که از اغلب این نقشه‌ها چیزی باقی نمانده و تنها نامی از آن‌ها در روایت‌های تاریخی و برخی اسناد موجود است.

اما نخستین نقشه‌هایی که با واقعیت تهران هماهنگ بود نقشه‌هایی است که از دوره محمدشاه قاجار به بعد ترسیم شده و اغلب آن‌ها موجود است.

نقشه نجم الدوله (عبدالغفار) نمونه‌ای از این نقشه‌ها است.

ایرانشاهی تصریح کرد: یکی از قدیمی‌ترین نقشه‌های تهران در سال 1227شمسی توسط جهانگرد روسی به نام «ایلیا نیکالایویچ برزین» ترسیم شده که جزییات دقیقی از تهران آن دوران ارائه کرده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگهداری از 900 هزار سند تاریخی تهران در کتابخانه ملی

نگهداری از 900 هزار سند تاریخی تهران در کتابخانه ملی