مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 1 مهر 1399 ساعت 08:452020-09-22اقتصادي

صفر تا صد خاتم شیراز/هنری با قدمت 1000 ساله


کیفیت و اصالت خاتم شیراز زبانزد خاص و عام بوده و خاتم های اصیل ساخته شده در شیراز دارای عمر بیشتری نسبت به مشابه آن در دیگر شهرها است، این ویژگی ها که خاتم شیراز را به نسبت دیگر شهرها امتیاز داده است تفاوت در انجام مراحل کار و موادی است که استفاده می شود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، خاتم هنر آراستن سطح اشیای چوبی به صورتی شبیه موزاییک با طرح و نقش هندسی است، این نوع پوشش تزیینی سطوح از ترکیب و نشاندن چندضلعی های منظم هندسی بر بستری از چوب به دست می آید.

احمد بهمنی، کارشناس ارشد صنایع دستی طی یادداشتی درباره خاتم شیراز چنین نوشته است: قدمت خاتم سازی در شیراز به حدود 1000 سال قبل می رسد که منبر مسجد جامع عتیق شیراز از خاتم بوده است.

هنر خاتم سازی نیز مثل سایر رشته های صنایع دستی در دوره صفویه رونق و رواج داشته است و در دوره قاجاریه به علت عدم توجه به این هنر از درجه اعتبار و اهمیت افتاد و در سده های گذشته هنرمندان خاتم ساز شیرازی صندوقچه های خاتم بسیار نفیسی جهت مرقد مطهر امامان در عراق را ساخته اند و در اوایل دوره پهلوی اول خاتم کاری کاخ مرمر توسط هنرمندان چیره دست شیرازی انجام شده است.

کیفیت و اصالت خاتم شیراز زبانزد خاص و عام بوده و خاتم های اصیل ساخته شده در شیراز دارای عمر بیشتری نسبت به مشابه آن در دیگر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

صفر تا صد خاتم شیراز/هنری با قدمت 1000 ساله

صفر تا صد خاتم شیراز/هنری با قدمت 1000 ساله