مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 30 شهریور 1399 ساعت 16:102020-09-20فرهنگي

چاقوسازی ایلام( بوگده) نشان جغرافیایی دریافت می کند


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام، گفت: پرونده چاقو سازی شهرستان ملکشاهی برای دریافت نشان جغرافیایی، تهیه شده است.

- عبدالمالک شنبه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام شامگاه امروز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، با بیان اینکه پرونده چاقو سازی شهرستان ملکشاهی برای دریافت نشان جغرافیایی تهیه شده است، اظهار کرد: چاقو سازی از هنرهای بومی و قدیمی شهرستان ملکشاهی در استان ایلام به شمار می رود و قدمتی دیرینه دارد هنر چاقو سازی یا بوگده سازی که تفاوت ها و شباهت هایی با شمشیر و چاقو دارد، در حدود بیش از چند صد سال در شهرستان ملکشاهی به عنوان یک سلاح سرد پایه گذاری و بعد از آن این هنر به عنوان یک صنعت توسط مردم ملکشاهی گسترش پیدا کرد.

وی افزود: سابقه این صنعت در شهرستان ملکشاهی به زمان هایی برمی گردد که داشتن سلاح سرد از ضروریات زندگی هر فرد به شمار می رفت؛ با ورود سلاح گرم به تدریج حمل و استفاده از سلاح سرد ( چاقو) منسوخ شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام، تصریح کرد: بوگده به جهت استفاده از مواد خاص( بدنه از جنس فنر خودرو یا کنز بلبرینگ ماشین سنگین و دسته از شاخ یا استخوان حیوانات) دارای کیفیت و مقاومت بالایی است؛ شکل این نوع چاقو منحصر به فرد و خاص


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چاقوسازی ایلام( بوگده) نشان جغرافیایی دریافت می کند

چاقوسازی ایلام( بوگده) نشان جغرافیایی دریافت می کند