مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 26 شهریور 1399 ساعت 09:252020-09-16اجتماعي

نجات سازه های قاجاری شهر جهانی از تخریب


سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد از مرمت ساباط ها و تویزه های بافت تاریخی یزد خبر داد و گفت: اکثر این سازه ها متعلق به دوران قاجار بوده که با مرمت از تخریب آن ها جلوگیری می شود.

- محمدرضا فلاحتی با اشاره به مرمت ساباط ها و تویزه های بافت تاریخی یزد برای حمایت از بناهای تاریخی و بافت جهانی این شهر، اظهار کرد: با این اقدام از تخریب این سازه ها جلوگیری می‎ شود.

وی با بیان این که بعد از ثبت جهانی یزد، بیش از 100 ساباط و تویزه در بافت تاریخی مرمت شده گفت: اکثر این سازه ها متعلق به دوران قاجار بوده و مهمترین اقدامات مرمتی انجام شده در این بناها، استحکام بخشی، سبک سازی پشت بام، اجرای تویزه و سقف، شیب بندی و اندود کاهگل پشت بام، اندود کاهگل بدنه و سقف ساباط و اجرای ناودان است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد با اشاره به این که ساباط ها از لحاظ نوع سقف به دو گونه تقسیم می شوند، تصریح کرد: یک گونه از ساباط ها دارای سقف مسطح بوده و از تیرهای چوبی و حصیر برای نگهداری وزن و سقف آن استفاده می شود و نوع دیگر ساباط ها دارای طاق هستند که روش آجرچینی این سقف ها اغلب به صورت رومی انجام شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نجات سازه های قاجاری شهر جهانی از تخریب

نجات سازه های قاجاری شهر جهانی از تخریب