مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 21 شهریور 1399 ساعت 06:052020-09-11اقتصادي

آذربایجان غربی در رتبه نخست تنوع گیاهان دارویی/ لزوم افزایش کشت و توجه به صادرات


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از ارومیه، استان آذربایجانغربی به سبب برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسب و تنوع آب و هوایی و بارش های مناسب به ویترینی از انواع گیاهان دارویی،و  عرقیات گیاهی تبدیل شده است.

آذربایجان غربی یکی از مهمترین رویشگاه های گیاهان دارویی کشور بوده و از نظر تنوع گیاهان دارویی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان دارای 2 میلیون و 500   هزار هکتار مرتع و 101 هزار هکتار جنگل و عرصه کشاورزی و کوهپایه ای است و از اینرو ظرفیت مناسبی برای کشت و پرورش گیاهان دارویی به شمار می رود.

اما به سبب وضع آب و هوایی سال های اخیر و استفاده بی رویه از منابع طبیعی و همچنین روش های غیراصولی در برداشت، گیاهان دارویی را در معرض نابودی قرار داده است.

در کشور 8 هزار گونه گیاهی شناخته شده که از این تعداد بیش از یک هزار و 200 گونه در استان شناسایی شده است و از این میزان بیش از 446 گونه گیاه دارویی در آذربایجان غربی می روید که 83 مورد مصرف تغذیه ای دارد که 43 گونه از آن، سبزی های بهاری است، چوبان کبریتی، بادرنجبویه، شب بو، ختمی، آجی بیان و شیرین بیان، ثعلب، مرزه، اسپناخ، ایت بورنی، داغ قارپیزی، مندی، داغ سقزی، یمیشان، چریش، غازایاغی، قره یونجا، یارپیز، دوه دابانی، اوشقون، بید مشک، بادرشبو، بزوشه، بوغاز قووران، کهلی اوتی، بولاغ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آذربایجان غربی در رتبه نخست تنوع گیاهان دارویی/ لزوم افزایش کشت و توجه به صادرات

آذربایجان غربی در رتبه نخست تنوع گیاهان دارویی/ لزوم افزایش کشت و توجه به صادرات