مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 20 شهریور 1399 ساعت 18:452020-09-10اقتصادي

مدیترانه و جبهه بندی های سیاسی بر سر کشف گاز


بازی بزرگ برای تقسیم منابع دریای مدیترانه به مرحله حساسی رسیده و به نظر می رسد که طرف های مختلف آماده چیدن مهره های خود برای مراحل نهایی هستند.

- گروه بین الملل خبرگزاری فارس - مهدی پورصفا: دو هفته پیش زمانی که رجب طیب اردوغان ، رییس جمهور ترکیه خبر از کشف یک میدان گازی در آب های سرزمینی این کشور در دریای سیاه خبر داد، بسیاری پیش بینی می کردند که دندان تیز شده ترکیه برای میدان های گازی از همیشه برنده تر شود به خصوص آن که بخش مهمی از بدهی های ارزی ترکیه که هم اکنون به 436 میلیارد دلار رسیده به دلیل وابستگی این کشور به واردات انرژی است.

ذخایر ارزی این کشور هم اکنون به حدود 50 میلیارد دلار کاهش یافته و بسیاری از اقتصاددانان ترکیه همچون علی باباجان نماینده سابق مجلس ترکیه و عضو سابق حزب عدالت و توسعه معتقدند که اقتصاد این کشور در یک قدمی سقوط قرار دارد.

با چنین وضعی روشن است که دستیابی به ذخایر گازی در دریای مدیترانه و تسلط بر آن ها تا چه اندازه برای حاکمیت ملی ترکیه مهم است؛ آن قدر مهم که آنان یک تنش بین المللی با قبرس، یونان و اتحادیه اروپا را به جان خریده اند و در واکنش به قدرت نمایی یونان یک رزمایش دریایی 5 روزه را در نزدیکی آب های قبرس برگزار کرده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مدیترانه و جبهه بندی های سیاسی بر سر کشف گاز

مدیترانه و جبهه بندی های سیاسی بر سر کشف گاز