مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 19 شهریور 1399 ساعت 04:552020-09-09سياسي

از پخت دیزی با چراغ گِردسوز تا تبدیل چراغ به اِلمان خاطره انگیز


چراغ گردسوز کنار آینه، غلبه بر تاریکی و راهگشا بودن و راهنمای مسیر بودن است که کنار زلال، یکرنگ و شفاف بودن آیینه معنای عمیقی پیدا می کند.

-  خبرگزاری فارس ـ اراک؛  امروزه چراغ گردسوز در دکوراسیون داخلی سنتی جایگاه ویژه ای پیدا کرده به نحوی که می توان آن را از اِلمان های خاطره انگیز دوران قدیم دانست.

در شهر نراق در خانه تمام مادربزرگ ها می توان این چراغ را داخل طاقچه و در کنار آیینه و قرآن پیدا کرد، چراغ گردسوز و قرآن نماد راه و درستی، چراغ گردسوز کنار آینه، غلبه بر تاریکی و راهگشا بودن و راهنمای مسیر بودن است که کنار زلال، یکرنگ و شفاف بودن آیینه معنای عمیقی پیدا می کند، در کنار سفره های هفت سین و شب یلدا جایگاه ویژه ای دارد.

  چراغ گردسوز آخرین نسل از چراغ های نفتی بعد از چراغ لَمپا (به گویش نراقی لَنپا) است که به چراغ زنبوری (توری) نیز مشهور است.

در گذشته چراغ گردسوز برخلاف چراغ های مشابه خود کاربردهای زیادی داشت، در شهر نراق اکثرا چراغ لَمپا را همان چراغ گردسوز می دانند در صورتی که این طور نیست، این دو چراغ از نظر ظاهری تقریبا مشابه هم هستند ولی فرق آنها در داشتن فتیله های متفاوت است.

در چراغ لَمپا فتیله نخی بود مانند فتیله چراغ بادی (فانوس) و به صورت شمع و تک شعله می سوزد، برای حفاظت در برابر باد یک لوله شیشه (بوق)روی آن م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از پخت دیزی با چراغ گِردسوز تا تبدیل چراغ به اِلمان خاطره انگیز

از پخت دیزی با چراغ گِردسوز تا تبدیل چراغ به اِلمان خاطره انگیز