مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 11 شهریور 1399 ساعت 04:502020-09-01سياسي

مرمت منبر 700ساله جوین سرخه


سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرخه از مرمت منبر چوبی ایلخانی روستای جوین خبر داد.

- بهمن اخلاقی 11 شهریور ماه 1399 با اعلام این خبر اظهار کرد: این منبر در مسجد امام حسین (ع) روستای جوین قرار دارد که سابقه ساخت آن به دوره ایلخانیان بر می گردد.

وی با اشاره به اینکه این منبر به علت اندازه کوچک آن فاقد پله است، گفت: نوع اتصالات در این منبر از نوع کوم و زبانه است و ضمن رعایت سادگی در ساخت، دارای تقارن، نظم، زیبایی و تعادل بصری قابل توجهی است.

اخلاقی افزود: در قسمت میانی منبر به تاریخ ساخت اشاره شده که ربیع الاخر سنه سبعه و عشرین و سبعمایه است و سال 727 هجری قمری را نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در قسمت پایینی منبر نام سازنده آن با عنوان کتبه العبد محمد بن ابوبکر خلیل بیابانکی و ابنه فخر الدین نوشته شده است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرخه افزود: در دو طرف ستون های چوبی منبر که محل نشستن واعظ است، عبارت لا اله الا الله و محمدا رسول الله نوشته شده است.

اخلاقی با اشاره به اینکه این منبر به شماره 1589 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است، گفت: در مسجد امام حسین(ع) روستای جوین محرابی زیبا و مربوط به دوران سلجوقیان نیز وجود دارد که به شماره 1994 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مرمت منبر 700ساله جوین سرخه

مرمت منبر 700ساله جوین سرخه