مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 5 شهریور 1399 ساعت 12:452020-08-26سياسي

«ساواک» چرا و چگونه تشکیل شد


منوچهر هاشمی آخرین مدیرکل اداره هشتم ساواک (ضدجاسوسی)، با برشمردن روند سرکوب مخالفان سیاسی رژیم پهلوی پس از کودتای 28 مرداد 1332 توسط فرمانداری نظامی، - منوچهر هاشمی آخرین مدیرکل اداره هشتم ساواک (ضدجاسوسی)، با برشمردن روند سرکوب مخالفان سیاسی رژیم پهلوی پس از کودتای 28 مرداد 1332 توسط فرمانداری نظامی، ضرورت ادامه سیاست سرکوب مخالفان در سال های آتی حیات رژیم پهلوی را به دست سازمانی کارآمدتر، از دلایل مهم تشکیل ساواک برمی شمارد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، روزنامه ایران نوشت: دهم مهرماه سال 1335 تشکیل اولین نهاد متمرکز اطلاعاتی در ایران در هیأت دولت به تصویب رسید؛ سازمان اطلاعات و امنیت کشور ساواک در فرمانداری نظامی کار خود را آغاز کرد.

در یک ماه 35 نفر از افسران و درجه داران ارتش در ساختمانی در خیابان ایرانشهر مقدمات تأسیس و آغاز فعالیت های امنیتی را فراهم کردند.

برخی نوشته اند که لایحه تأسیس ساواک چهار ماه بعد به تصویب مجلس سنا رسید.

پهلوی از همان اول علیه مخالفان سیاسی بی پروا بود؛ برای همین رضاشاه در 16 فروردین 1310، واحد پلیس سیاسی یا اداره اطلاعات شهربانی را تأسیس می کند.

مسیر خیلی از فعالان سیاسی از این اداره به زندان قصر می رسید و داستان شکنجه توسط محمد درگاهی، محمدحسین خان آیرم و رکن الدین خان مختاری داستانی است تلخ و دهشتناک؛ هر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«ساواک» چرا و چگونه تشکیل شد

«ساواک» چرا و چگونه تشکیل شد