مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 1 شهریور 1399 ساعت 01:302020-08-21سياسي

قدمت 200 تا 300 ساله برخی هیئت های زواره


یک پژوهشگر میراث فرهنگی از مسئولین و مدیر کل ثبت میراث ناملموس استان اصفهان خواستار ثبت ملی دسته سینه زنی مسجد امام علی(ع) شهر زواره با حدود 200 سال قدمت و دسته سقای دشت کربلا (کودکان حرم ) با 150 سال و هیئت زنجیرزنی محله بنجیره زواره با حدود 300 سال قدمت شد.

- ایسنا/تهران یک پژوهشگر میراث فرهنگی از مسئولین و مدیر کل ثبت میراث ناملموس استان اصفهان خواستار ثبت ملی دسته سینه زنی مسجد امام علی(ع) شهر زواره با حدود 200 سال قدمت و دسته سقای دشت کربلا (کودکان حرم ) با 150 سال و هیئت زنجیرزنی محله بنجیره زواره با حدود 300 سال قدمت شد.

محسن هادی طحان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به قدمت هیاتهای عزاداری شهر مدینه السادات زواره گفت: هیات زنجیرزنی بُنجیره زواره از قدیمی ترین هیات های شهر است که در دوره ای از زمان که اشعار عشاق (نام شاعر) در آن وارد شد، سبک و شیوه منحصر به فردی پیدا کرد.

وی افزود: سه ضرب زدن و لنگه و سه ضرب بر مبنای سروده های عشاق در زنجیرزنی بنجیره شکل گرفته و این سبک و آهنگ، الگویی برای هیات های بعدی مثل هیئت باغبازان و دشت قوت شد.

به گفته این پژوهشگر، از حدود 200سال پیش در کنار این هیئات زنجیرزنی، دسته سینه زنی نیز بنام دسته آهنگرها وجود داشته که به دسته یا علی الله اکبر معروف بوده است و امروزه این هیئت به زنجیرزنی تبدیل شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قدمت 200 تا 300 ساله برخی هیئت های زواره

قدمت 200 تا 300 ساله برخی هیئت های زواره