مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 20 مرداد 1399 ساعت 06:202020-08-10اجتماعي

آمار نگران کننده یونسکو از مصرف ذخیره هزارساله منابع آبی در 5 دهه گذشته


به گفته رییس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو، در 5 ماه گذشته ذخیره هزار ساله منابع آبی کشور مصرف شده است، بنابر این هرگز نمی توان انتظار داشت که با یک یا دو سال ترسالی کمبود آب جبران شود.

- جی پلاس ، محمد درویش گفت: به طور نرمال انتظار داریم که از هر متر بارندگی یک چهارم آن در زمین نفوذ کند که اگر پوشش گیاهی مناسب باشد و طرح های آبخیزداری و آبخوانداری به درستی اجرا شود این نسبت یک چهارم می تواند تا یک دوم و حتی بیشتر هم افزایش یابد، اما اگر این اتفاقات نیفتاده باشد و زمین برهنه باشد پوشش گیاهی جنگلی و طبیعی از بین رفته باشد حتی این یک چهارم هم تحقق نمی یابد.

وی اظهار داشت: اما نکته مهم این است که اگر فرض کنیم در پنج دهه اخیر به طور متوسط حدود 100 میلی متر از سطح آب های زیرزمینی در همه کشور پایین رفته باشد به این معنا است که اگر می خواهیم این مقدار کمبود جبران شود نیاز داریم که دستکم سالانه 400 میلی متر بارندگی در کشور اتفاق بیفتد اما اکنون که دو سال است در ترسالی قرار داریم متوسط ریزش های آسمانی کشور هنوز به 300 میلی متر هم نرسیده، بنابرا ین نباید خیلی انتظار داشته باشیم که کمبودها جبران شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری درباره نقش طرح آبخیزداری در مهار و کنترل سیلاب ها و حفظ ذخیره سفر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آمار نگران کننده یونسکو از مصرف ذخیره هزارساله منابع آبی در 5 دهه گذشته

آمار نگران کننده یونسکو از مصرف ذخیره هزارساله منابع آبی در 5 دهه گذشته