مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 19 مرداد 1399 ساعت 04:352020-08-09سياسي

تدوین پرونده های ثبتی 3 دهکده به منظور حفظ فرهنگ غنی مردمان سفید کوه مکران


سرپرست تیم اعزامی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: سه دهکده نَدودوک (بارگدن)، گوجگ دَپ (کوچکدام) و کددپ (کُدگَری) از روستاهای منحصر به فرد در استان سیستان و بلوچستان به شمار می روند که تدوین پرونده ثبتی آنها ردشگری در حال انجام است.

- حسین واحدی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در نیکشهر اظهار کرد: سه دهکده نَدودوک (بارگدن)، گوجگ دَپ (کوچکدام) و کددپ (کُدگَری) از روستاهای منحصر به فرد در استان سیستان و بلوچستان به شمار می روند که تدوین پرونده ثبتی آنها ردشگری در حال انجام است.

وی گفت: این سه روستا که در منطقه کوهستانی و صعب العبور سفیدکوه مکران واقع شده اند دارای معماری مدور دازی و سنگی هستند که شباهت بسیار زیادی با روستاهای دوره نوسنگی دارند.

او با بیان اینکه مردمان روستاهای یاد شده به شیوه دامداری ، کشاورزی و باغداری امرار معاش می کنند و تعاملات فرهنگی این جوامع بسیار به جوامع نوسنگی و مس و سنگی نزدیک است تصریح کرد: چنین جوامعی با ویژگی های منحصر به فرد پیش ازتاریخی در ایران تنها در این منطقه از استان سیستان و بلوچستان به چشم می خورد که متاسفانه با سهل انگاری های صورت گرفته به سرعت در حال نابودی هستند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تدوین پرونده های ثبتی 3 دهکده به منظور حفظ فرهنگ غنی مردمان سفید کوه مکران

تدوین پرونده های ثبتی 3 دهکده به منظور حفظ فرهنگ غنی مردمان سفید کوه مکران