مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 11 مرداد 1399 ساعت 05:002020-08-01اقتصادي

رقص عروس تیموری ایران در قلب یزدی ها


تنها گنبد خیاره ای ایران متعلق به عصر تیموری با اعتبار اولیه 100 میلیون تومان در شهر جهانی یزد مرمت می شود تا این شاهکار معماری، پس از سال ها هجران و بی توجهی بار دیگر در جوار همسرش امیرچقماق نونوار شود و به رقص در بیاید.

- مجید علومی جانشین پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به مرمت بقعه تاریخی ستی فاطمه خاتون خواهر گوهرشاد همسر سلطان شاهرخ تیموری، از یادگارهای عصر تیموریان در شهر یزد، در این رابطه اظهار کرد: در وهله اول مستندنگاری از بنا و تزیینات آن انجام و پس از تکمیل مطالعات، طرح مرمت بنا مصوب و سپس مرحله ابتدایی این مرمت با لایه برداری از تزیینات آغاز شد به طوری که در این مرحله تزیینات از زیر اندود گچ، خارج و کتیبه های قرآنی هویدا شدند.

وی افزود: این کتیبه ها دارای نقوش بسیار ظریفی با خطوط کوفی و ثلث بودند که در حال حاضر بخش قابل توجهی از آنها در حال خارج کردن از بناست تا پس از برنامه های حفاظتی، مرمت آغاز شود.

وی با بیان این که مرمت این بنا یک ماه به طول خواهد انجامید، گفت: مابقی تزینات نیز که به مرور زمان از بین رفته، نیازمند سامان دهی است، از این رو نمی توانیم همه آن ها را بازسازی کنیم بنابراین تلاش خواهد شد تا ضمن حفظ حرمت و احترام به اصل بنا، از ابعاد تاریخی، هنری و معماری آن با م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رقص عروس تیموری ایران در قلب یزدی ها

رقص عروس تیموری ایران در قلب یزدی ها