مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 2 مرداد 1399 ساعت 18:402020-07-23بين الملل

ترکیه، لیبی و توازن قوا در مدیترانه


ترکیه در لیبی به دنبال تغییر موازنه قوا در مدیترانه است اما تلاش های این کشور مخالفینی بسیار جدی دارد که می تواند منطقه را تا آستانه یک جنگ بزرگ پیش ببرد.

- گروه بین الملل خبرگزاری فارس – مهدی پورصفا:  9 سال پیش و در 19 مارس سال 2011 زمانی که عملیات نظامی نیروهای ناتو به سرکردگی ایالات متحده با اسم رمز طلوع ادیسه برای سرنگونی دولت معمر قذافی بر اساس قطعنامه 1973 شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز شد، همه از آغاز رؤیایی یک دموکراسی دیگر سخن می گفتند اما حالا به نظر می رسد، جعبه پاندورا درست زیر مرزهای آبی اروپا باز شده است.

صف آرایی ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر ژنرال سابقاً فراری این کشور در زمان قذافی (مستقر در شرق لیبی) و دولت وفاق ملی (مستقر در غرب لیبی) به نقطه سرنوشت سازی رسیده و دو قدرت نظامی بزرگ دنیای اسلام یعنی مصر و ترکیه برای حمایت از هر دو طرف به مرحله یک رویارویی نیابتی تمام عیار رسیده اند.

صرفنظر از مصر که با داشتن 1300 کیلومتر مرز خاکی مشترک با لیبی این کشور را عمق راهبردی خود در آفریقا می داند، ترکیه هم به دنبال احیای روزهای اوج امپراطوری عثمانی این بار در شمال آفریقا است.

علاوه بر این دو، نبرد احتمالی لیبی بازیگران دیگری هم دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ترکیه، لیبی و توازن قوا در مدیترانه

ترکیه، لیبی و توازن قوا در مدیترانه