مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 28 تیر 1399 ساعت 08:252020-07-18اقتصادي

«موتابی» هنر مردمان قدیم بفروییه ی میبد


هنر «موتابی» منطقه ی بفروییه کهن شهر میبد با وجود سابقه ای به درازای چندین قرن، این روزها غریبانه در حال گذران روزگار است.

- ایسنا/یزد هنر موتابی منطقه ی بفروییه کهن شهر میبد با وجود سابقه ای به درازای چندین قرن، این روزها غریبانه در حال گذران روزگار است.

موتابی هنری قدیمی در شهر بفروییه واقع در شمال غربی میبد در استان یزد است که هرچند تا دهه ها پیش کسب و کاری پر رونق در این منطقه بوده ولی اینک غریبانه روزگار می گذراند و تعداد اندکی از مردمان این دیار همچنان در این حرفه فعالیت دارند.

موتابی در واقع فرآیند ریسیدن موی بز به منظور بافت محصولاتی مانند چادرهای عشایری و طناب است که به وسیله دست و چرخ دستی انجام می شود.

البته موتابی جزو خانواده صنعت ریسندگی محسوب می شود با این تفاوت که برای ریسندگی دستی، از دوک و برای موتابی از دستگاه پیچیده تری استفاده می شود و از طرفی دیگر، در ریسندگی با دوک از پنبه و در موتابی از موی بز به عنوان ماده اولیه بهره گرفته می شود.

مهمترین کاربرد محصول موتابی، در بافت سیاه چادر عشایر است چرا که با توجه به خاصیت موی بز، بافته های چادر در هنگام هوای گرم حالت انبساطی پیدا کرده و منجر به خنکی هوای داخل چادر می شوند و در هنگام بارندگی هم این بافت منقبض شده و مانع از ورود آب به داخل چادر خواهد شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«موتابی» هنر مردمان قدیم بفروییه ی میبد

«موتابی» هنر مردمان قدیم بفروییه ی میبد