مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 21 تیر 1399 ساعت 06:002020-07-11پزشكي

ارائه مدلی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی توسط محققان ایرانی


دانشمندان دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر نشان دادند که بازیابی خواص مکانیکی سلول ها می تواند با اثرات پیری در عروق مقابله کند.

- ، عاطفه جنت بابایی مجری طرح تحلیل اثر سختی بستر بر کارکرد سلول های اندوتلیال در تشکیل شبکه مویرگی و فارغ التحصیل دکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گروه بیومکانیک، دانشکده مهندسی پزشکی، گفت: شریان ها در حالت نرمال انعطاف پذیر و الاستیک هستند.

این انعطاف پذیری سبب می شود که بدن بتواند در پاسخ به نوسانات در حجم و جریان خون، از طریق انقباض و اتساع عروق که توسط سلول های اندوتلیال میانجی گری می شود، فشار خون را تنظیم کنند.

وی افزود: در واقع این سلول ها که سطح داخلی عروق را پوشانده و در واسط بین دیواره رگ و خون قرار گرفته اند، نقش حسگر مکانیکی را ایفا کرده و با آزاد کردن محرک های شیمیایی از جمله نیتریک اکسید، اتساع و انقباض عروقی را تنظیم می کنند و به این ترتیب مسؤولیت کنترل فشار خون و خونرسانی به بافت های بدن را بر عهده دارند.

بنابراین، کارکرد مناسب آنها برای سلامت عروقی اهمیت بسیاری دارد.

به گفته محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با این حال با افزایش سن و پیری و همین طور بروز برخی بیماری ها مانند دیابت و آترواسکلروز شریان ها ظرفیت خود در انقباض و اتساع را از دست می دهند؛ به عبارت دیگر، شریان ها س


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ارائه مدلی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی توسط محققان ایرانی

ارائه مدلی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی توسط محققان ایرانی