مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 15 تیر 1399 ساعت 08:352020-07-05سياسي

بررسی تجمل و تجمل گرایی در مکتب اخلاقی اسلام


یکصد و سی چهارمین جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق مجمع عالی حکمت اسلامی به صورت مجازی با موضوع ملاک تجمل و تجمّل گرایی در مکتب اخلاقی اسلام برگزار شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر ، یکصد و سی چهارمین جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق مجمع عالی حکمت اسلامی به صورت مجازی با موضوع ملاک تجمل و تجمّل گرایی در مکتب اخلاقی اسلام با ارائه حجت الاسلام جمال سروش سه شنبه 10 تیرماه برگزار شد.

خلاصه مباحث مطرح شده بدین شرح می باشد: یکی از امور مورد سفارش اسلام تجمل و زینت و آراستگی است و افراط در آن یعنی تجمل گرایی مذموم و ضد ارزش است و انسان را به انحطاط و شقاوت و بدبختی می کشاند.

تجمل گرایی عنوان مستقلی در تعابیر دینی نیست اما می توان گفت با مفاهیمی چون: اسراف، تبذیر، اتراف، تبرج، تکبر، تفاخر، تکاثر که در آیات و روایات آمده قرابت یا تلازم دارد.

بسیاری از مشکلات اخلاقی جوامع همواره به همین امور برمی گردد، یعنی تجمل گرایی بلایی است که از دهه دوم صدر اسلام توسط عثمان آغاز شد و توسط عده ای از صحابی و تابعین مانند طلحه و زبیر (که به خاطر همین رذیله جنگ جمل را موجب شدند.

ر.

ک: خطبه اشباح) و عبدالرحمن عوف و سپس خلفای بنی امیه و بنی العباس ادامه پیدا کرد و سایر پادشاهان و سلاطین تا زمان قاجار و پهلوی این رویه مذموم را از خود دور نکردند و صدمات بسیاری را بدین وسیله


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بررسی تجمل و تجمل گرایی در مکتب اخلاقی اسلام

بررسی تجمل و تجمل گرایی در مکتب اخلاقی اسلام