مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 14 تیر 1399 ساعت 09:302020-07-04فرهنگي

نخستین ارکستر سمفونیک ایران


چگونه 600 سال قبل، نخستین ارکستر سمفونیک ایران به رهبری «عبدالقادر مراغه ای» شکل گرفت؟ - چگونه 600 سال قبل، نخستین ارکستر سمفونیک ایران به رهبری عبدالقادر مراغه ای شکل گرفت؟ به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، روزنامه خراسان نوشت: : موسیقی سریال امام علی(ع)، یکی از ماندگارترین آثار موسیقایی معاصر محسوب می شود اما کمتر کسی می داند که استاد فرهاد فخرالدینی، این موسیقی جاندار و دلنشین را از دل آثار پیشینیان بیرون کشیده و آن را به زبان نِت نویسی امروزی درآورده و با اجرای نوازندگان معاصر، به گوش ما رسانده است.

اصل این موسیقی، ساخته عبدالقادر مراغه ای است؛ موسیقی دان نامدار ایرانی قرن هشتم و نُهُم هجری که در آذربایجان به دنیا آمد و در سال 838هـ.

ق، در هرات بدرود حیات گفت.

هرچند تلاش استاد فخرالدینی برای احیای نام و آثار این موسیقی دان نامی ایران، درخور ستایش و تقدیر است اما مانند بسیاری از مواریث فرهنگی ما، شخصیت عبدالقادر و البته، قطعات ماندگار او نیز، دستخوش تاراج بیگانگان شده است.

رواج قطعات وی در آناتولی، دولتمردان ترکیه را بر آن داشت که به فکر مصادره وی، مانند مصادره مولانا و فارابی بیفتند اما هر مورخ و تاریخ دوستی می داند که اصل و ریشه عبدالقادر مراغه ای کجاست و میراث هنری او، در واقع تکامل گنجینه ارزشمندی است که از باربد و نکیسا تا ابن سین


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نخستین ارکستر سمفونیک ایران

نخستین ارکستر سمفونیک ایران