مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 10 تیر 1399 ساعت 04:402020-06-30سياسي

روزنامه نگاری که در ایران «طوفان» و در شوروی «نهضت» به پا کرد


فرّخی لب دوخته از مشاهیر و رزنامه نگاران مبارز و آزادی خواه یزدی با وجود خفقان دوران ستمشاهی برای دفاع از حقوق مردم در ایران روزنامه «طوفان» و در شوروی روزنامه «نهضت» را منتشر می کرد.

- روزنامه نگاری که در ایران طوفان و در شوروی نهضت به پا کرد ایسنا/یزد فرّخی لب دوخته از مشاهیر و رزنامه نگاران مبارز و آزادی خواه یزدی با وجود خفقان دوران ستمشاهی برای دفاع از حقوق مردم در ایران روزنامه طوفان و در شوروی روزنامه نهضت را منتشر می کرد.

حسین مسرّت نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه ی یزد در گفت وگو با خبرنگار ایسنا از فرّخی یزدی به عنوان یکی از مشاهیر و شاعران نامی استان یزد یاد کرد و در موردش گفت: در سال 1264 یا 1265 هجری شمسی، یکی از شاعران پاکباز، وارسته، حقگو و مبارز ایران در شهر یزد به دنیا آمد که نامش را محمّد گذاشتند و بعدها تخلّص فرّخ و سپس فرّخی گرفت.

وی با بیان این که فرّخی یزدی در کتاب های تاریخ به نام فرّخی لب دوخته یا فرّخی دهان دوخته معروف است، اظهار کرد: این موضوع به واسطه شعری بود که در حدود سال 1289 یا 1290 هجری شمسی در شهر یزد سرود، وی در بهار که همه شاعران در مدح حاکم شعر می گفتند، در هجو حاکم شعر گفت و حاکم را از این که ستمگری پیشه کند، پرهیز داد و بدین واسطه به دستور حاکم دهانش دوخته شد و در زندان افتاد که البته بعداً از زندان ف


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روزنامه نگاری که در ایران «طوفان» و در شوروی «نهضت» به پا کرد

روزنامه نگاری که در ایران «طوفان» و در شوروی «نهضت» به پا کرد