مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 5 تیر 1399 ساعت 06:202020-06-25سياسي

خوشنویسی فارسی به نام ترکیه ثبت می شود؟


دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: «بحث ثبت خوشنویسی در یونسکو توسط ترکیه مطرح نیست و در سال 2021 هنر خوشنویسی در فهرست انتظار ثبت میراث ناملموس ایران با عنوان «اقدامات پاسدارنده خوب» قرار دارد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازجی پلاس؛ طبق کنوانسیون مصوب سال 2003 در یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد)، میراث فرهنگی ناملموس جوامع و کشورها شامل رسوم، بازنمایی ها، تجلیات، دانش ها، مهارت ها و ابزارها، اشیاء، دست ساخته ها و فضاهای فرهنگی مرتبط با آنهاست و ثبت شان، احترام به تنوع فرهنگی و خلاقیت بشری را ترویج می دهد.

از این رو، کشورها تلاش می کنند با ثبت میراس ناملموس خود، علاوه بر حفظ و نگهداری آن از خطر انحراف یا انقراض، توجه دیگر ملل را به آن مقوله جلب کنند.

در کشورمان نیز با تلاش کمیسیون ملی یونسکو-ایران، نام 35 نفر از مشاهیر و مفاخر ایرانی تاکنون در فهرست جهانی به ثبت رسیده است.

اما اقدام کشورهای همسایه برای ثبت مشاهیر ایرانی یا حتی آلات موسیقی، خاطر ایران دوستان را آزرده است.

در جدیدترین نمونه ، عنوان شده که ترکیه در ماه مارس 2020 (فروردین 99) برای ثبت هنر خوشنویسی به عنوان میراث ناملموس خود اقدام کرده است و قصد دارد شهر استانبول را به عنوان پایتخت هنر خوشنویسی اسلامی مطرح سازد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خوشنویسی فارسی به نام ترکیه ثبت می شود؟

خوشنویسی فارسی به نام ترکیه ثبت می شود؟