مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 19 خرداد 1399 ساعت 06:152020-06-08سياسي

شورای نگهبان می تواند لایحه تجارت را مغایر با اصل 74 قانون اساسی تشخیص دهد


شورای نگهبان می تواند مصوبه مجلس دهم درباره لایحه تجارت را به دلیل تغییرات گسترده در مفاد و ساختار لایحه، مغایر با اصل 74 قانون اساسی تشخیص دهد و به مجلس برگرداند.

- محمدجواد معتمدی حقوقدان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص ارسال مصوبه مجلس دهم درباره لایحه تجارت به شورای نگهبان گفت: اولین دفعه لایحه تجارت در سال 84 در مجلس مطرح شد اما شورای نگهبان با آن مخالفت کرد؛ مجددا در اوایل دهه 90 نمایندگان مجلس لایحه تجارت را تصویب کردند اما شورای نگهبان با اصرار بر ایرادات قبلی خود آن را به مجلس بازگرداند.

وی ادامه داد: لایحه تجارت برای چندمین دفعه در سال 98 در دستور کار مجلس قرار گرفت با این تفاوت که این دفعه لایحه تجارت توسط کارشناسان محترم مرکز پژوهش های مجلس مورد بازنویسی قرار گرفته و موادی به لایحه اضافه شده بود که اصلا در لایحه های قبلی وجود نداشتند.

علاوه بر مفاد لایحه، نظم ساختاری لایحه تجارت هم تغییر کرده بود و لایحه تجارت به 5 دفتر مجزا تجزیه شده بود.

*تجزیه لایحه تجارت مغایر با قانون اساسی است معتمدی افزود: مجلس با آگاهی از این که تجزیه یک لایحه به پنج دفتر، با ایراد قانون اساسی مواجه می شود، از ارسال دفترهای تصویب شده لایحه تجارت به شورای نگهبان خودداری کرد تا 5 دفتر را پس از تصویب به صورت کامل به شور


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شورای نگهبان می تواند لایحه تجارت را مغایر با اصل 74 قانون اساسی تشخیص دهد

شورای نگهبان می تواند لایحه تجارت را مغایر با اصل 74 قانون اساسی تشخیص دهد