مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 12 خرداد 1399 ساعت 09:452020-06-01سياسي

چرا قانون تجارت باید اصلاح شود؟


قانون تجارت مهم ترین مجموعه مدون قوانین مربوط به امور بازرگانی است که اساس حقوق تجارت کشور را تشکیل می دهد.

- این قانون بر مبنای قانون تجارت 1807 فرانسه در سیزدهم اردیبهشت ماه سال 1311 در ششصد ماده تصویب شده است و به جز در مورد شرکت های سهامی که مقررات لایحه  اصلاحی سال 1347 در قالب 300 ماده تصویب شده و برخی مقررات مربوط به دلالی و ورشکستگی، بقیه مقررات این قانون به قوت خود باقی است.

لایحه تجارت چیست؟ لایحه تجارت در سال 1384 و در روزهای آخر دولت هشتم به مجلس ارائه شد؛ ابتدا قرار شد که تصویب این لایحه بر اساس اصل 85 قانون اساسی به جای رای گیری در صحن مجلس، در کمیسیون مربوطه یعنی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس انجام شود (و این کار هم انجام گرفت و در کمیسیون مربوطه تصویب شد) ولی شورای نگهبان با استناد به عدم ضروری بودن این کار، که یکی از شروط اصل 85 است، با این موضوع مخالفت کرد و بعد از 2 بار مخالفت شورای نگهبان و رفت و برگشت بین شورای نگهبان و مجلس، مجلس تصمیم گرفت که رای گیری در مورد لایحه تجارت در صحن مجلس انجام شود.

در همین راستا با توجه به حجم بالای لایحه تجارت (بیش از 1200 ماده)، تصمیم کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بر آن شد که این لایحه به صورت کتاب به کتاب و در پنج مرحله به صحن علنی مجلس ارائه شده و به رای نمایندگان گذاشته شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا قانون تجارت باید اصلاح شود؟

چرا قانون تجارت باید اصلاح شود؟