مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 7 خرداد 1399 ساعت 06:502020-05-27اجتماعي

توران پشت، روستایی به قدمت یزد گرد سوم


توران پشت روستایی متعلق به عصر ساسانی است که نه تنها قدمت آن بلکه تاریخ و طبیعت و فرهنگ کمتر دیده شده این روستا آنچنان زیباست که محال است با معرفی بیشتر آن، - مورد اقبال قرار نگیرد.

روستای توران پشت روستایی از توابع شهرستان تفت و با فاصله نسبتاً دوری از مرکز شهرستان است که توران دخت ساسانی دختر یزدگرد سوم بر فراز تپه ای با عنوان توران گرد آن را بنا نهاد؛ روستایی که امروزه یکی از مهمترین و زیباترین روستاهای تاریخی یزد محسوب می شود.

توران پشت که در تلفظ عامیانه تورون پشت خوانده می شود، یکی از آبادی های معتبر و بسیار کهن یزد و از توابع شهرستان تفت است که قدمت آن به پیش از اسلام و دوران ساسانی بازمی‍گردد و در متون تاریخی یزد و به نقل از جامع مفیدی یکی از مورخان بزرگ تاریخ به توران دخت ساسانی دختر یزدگرد نسبت داده شده و نقل می‎‎شود که این بانوی پارسی، روستا را در منطقه ای به نام قناتستان ایجاد کرده است.

در یک فرسنگی توران پشت بر فراز کوهی بلند، قلعه ای بلند بنا شده است که ظاهراً هم دوره با نارین قلعه میبد است و در جامع مفیدی در مورد ارتفاع آن نیز اغراق شده و ارتفاع آن را به گونه ای توصیف کرده که انگار دست ستاره به آن نمی رسد اما این قلعه بسیار زیبا دارای دری سنگی و بزرگ است که در گذشته دچار آسیب و شکستگی شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

توران پشت، روستایی به قدمت یزد گرد سوم

توران پشت، روستایی به قدمت یزد گرد سوم