مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 24 اردیبهشت 1399 ساعت 09:062020-05-13فرهنگي

کشف نخستین کتیبه «میدان چوگان» ایران در لرستان


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر، سید امین قاسمی امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، گفت: طی بررسی های باستان شناسی و مردم شناسی اخیر در شهرستان الیگودرز توسط همکاران ما، عناصر معماری و تاریخی مهمی از نخستین میدان چوگان در لرستان و سومین میدان چوگان در کشور به دست آمده است.

وی، اظهار داشت: عناصر معماری مکشوفه شامل 4 میل سنگی ایستاده و مربوط به دروازه های میدان چوگان هستند که یکی از آنها دارای کتیبه ای به زبان فارسی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، ضمن تبریک به مردم لرستان در خصوص کشف این اثر مهم، افزود: این میدان چوگان در روستای خلیل آباد در دامنه های قالی کوه و اشترانکوه قرار دارد که با توجه به قرارگیری این منطقه در محور گردشگری آبشار آب سفید و شول آباد ، در آینده به نقاط توریستی استان اضافه خواهد شد.

یک کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی لرستان نیز در این رابطه، بیان داشت: کتیبه ی مکشوفه بر بدنه میل سنگی دروازه ی میدان چوگان، به صورت غنچه ای و قارچی شکل، شامل 4 مصرع شعر فارسی است که تاریخ 1116 هجری قمری را بر خود دارد که با اواسط دوره ی صفویه همزمان است.

عطا حسن پور، گفت: متن کتیبه نشان می دهد یحیی بن یوسف نوه خلیل خان سرلک ، از حاکمان سرشناس بختیاری در دوره ی صفوی، بنای عمارتی را در این منطقه بنیان نهاده که


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف نخستین کتیبه «میدان چوگان» ایران در لرستان

کشف نخستین کتیبه «میدان چوگان» ایران در لرستان