مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 22 اردیبهشت 1399 ساعت 06:102020-05-11سياسي

چهارباغی که «تاورنیه» دید


ژان باتیست تاورنیه، جهانگردی فرانسوی است که حدود 350 سال پیش، طی دوران سلطنت شاه عباس، شاه صفی و شاه سلیمان صفوی شش بار به ایران سفر کرد و پایتخت آن زمان، - ایسنا/اصفهان ژان باتیست تاورنیه، جهانگردی فرانسوی است که حدود 350 سال پیش، طی دوران سلطنت شاه عباس، شاه صفی و شاه سلیمان صفوی شش بار به ایران سفر کرد و پایتخت آن زمان، اصفهان را بیش از همه شهرهای دیگر دید و درباره اش نوشت.

فارغ از این نقد که تاورنیه، در دادگاه یک طرفه ذهن خود، مدام زیبایی های ایران را با اروپا مقایسه و در آخر رأی را به نفع موطنش صادر می کند، سفرنامه او که با ترجمه حمید ارباب شیرانی، از سوی نشر نیلوفر منتشرشده، حاوی اطلاعات مهمی درباره ایران عصر صفوی است و برای ترسیم گذشته تاریخی ایران نیاز به بازخوانی دارد.

در این مجال، بخشی از این سفرنامه که به توصیف خیابان چهارباغ تا باغ هزارجریب اختصاص دارد، ازنظر می گذرانید: فاصله جلفا از اصفهان به سوی جنوب با پای پیاده نیم ساعت راه است و زاینده رود از خیلی نزدیک با فاصله ای برابر، از میان این دو شهر می گذرد.

راهی که از این شهر به آن یک می رود، زیباترین راه در اصفهان و در تمامی ایران است اما در فرانسه چیز فوق العاده ای محسوب نمی شود زیرا در اینجا خیابان ها با خانه های شخصی متعدد داریم که در زیبایی از آنچه می خواهم وصف ک


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چهارباغی که «تاورنیه» دید

چهارباغی که «تاورنیه» دید