مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 20 اردیبهشت 1399 ساعت 03:352020-05-09سياسي

مروری بر زمینه تاریخی روی کار آمدن علی امینی


پس از کودتای 28 مرداد، دولت علی امینی شاید تنها فرصت احیای دوباره قانون گراییِ میراث مشروطه بود که بر اساس آن اختیارات شاه محدود شده و نخست وزیر زمام امور دولت را در اختیار داشت.

- بااین حال دولت امینی به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی و هم چنین سنگ اندازی های مکرر دربار نتوانست دوام بیاورد و امینی در نهایت پس از 14 ماه از مقام نخست وزیری استعفا داد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، روزنامه شرق به مناسب سالروز نخست وزیری دکتر علی امینی، مروری بر زمینه تاریخی شکل گیری دولت امینی در اردیبهشت 1340 کرده است.

با سقوط دولت محمد مصدق، آمریکا به عنوان یک نیروی خارجی تأثیرگذار در قدرت یابی دوباره محمدرضا پهلوی، از این پس نقش مهمی در معادلات سیاسی - اقتصادی ایران تا پایان سلطنت پهلوی بازی می کند.

با تنظیم قرارداد کنسرسیوم، بحران سیاسی که به واسطه مجادلات مربوط به نفت شکل گرفته بود، به پایان رسید.

شرکت های آمریکایی نیز در کنار شرکت نفت ایران و انگلیس، در اکتشاف، استخراج و فروش نفت ایران سهیم شدند و این موضوع، منجر به رضایت دولت آمریکا شد.

آمریکا پیش از این متعهد شده بود که اگر موضوع نفت به فرجام قابل قبولی برای طرفین بینجامد، آماده است تا با کمک های مالی خود به دولت وقت ایران، این کشور را در مسیر تحقق توسعه اقتصادی - اجتماعی - که آن را برای ایران ضروری می د


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مروری بر زمینه تاریخی روی کار آمدن علی امینی

مروری بر زمینه تاریخی روی کار آمدن علی امینی