مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 18 اردیبهشت 1399 ساعت 14:052020-05-07اقتصادي

سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو در مشهد


مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی مشهد گفت : سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو است که با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد و از بین بردن خاصیت نان می شود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از مشهد به نقل روابط عمومی از سازمان جهاد کشاورزی مشهد، فهیمه طاهری بیان کرد: حشرات سن به دانه های گندم در حال رشد حمله می کنند و بهه همراه بزاق خود آنزیم های پروتئولتیکی را به داخل دانه تلقیح می کنند.

مسؤول حفظ نباتات جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: فعالیت پروتئولتیکی آنزیم های موجود در آرد گندم سن زده در خواص فیزیکی خمیر و پخت آن آشکار می شود، در اثر فعالیت آنزیم پروتئاز ساختمان گلوتن را می شکند و در اثر آن خمیر نرم می شود که یک اثر تضعیفی برگلوتن را نشان می دهد و خمیر تهیه شده از چنین آردی کیفیت لازم را ندارد.

طاهری در ادامه افزود: با توجه به اینکه سن گندم یکی از عوامل خسارت زا بوده و موجب کاهش عملکرد می شود و اینکه سن غلات در دو مرحله سن مادر و پوره خسارت ایجاد می کند، بنابراین کارشناسان  شبکه مراقبت با رصد و کنترل مستمر مزارع و اطلاع رسانی به موقع به کشاورزان و در نتیجه مبارزه در زمان مناسب سهم به سزایی در تولید و تحویل  گندم پاک و عاری از سن زدگی دارند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو در مشهد

سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو در مشهد